Sökmotoroptimeringsbranschen är i ständig förändring. Google – den i princip totaldominerande sökmotorn på den svenska marknaden – förfinar hela tiden sin algoritm för att kunna leverera så relevanta sökresultat som möjligt, och SEO-byråerna (SEO kommer från engelskans ”search engine optimization”) gör vad de kan för att hänga med i utvecklingen.
Ett företag som anpassat sig väl till de nya omständigheterna inom sökmotoroptimering är Defiso Media. Man har kapat åt sig en allt större del av SEO-marknanden och rankas idag som Sveriges ledande SEO-byrå av Google själva (gör en sökning på SEO-byrå och se efter).
Företagets vd förklarar framgången på detta vis:
- Marknaden har utvecklats i en riktning som många andra byråer vägrar inse/acceptera. Kunderna är betydligt mer kunniga och insatta i sökmotoroptimering än låt säga för tre år sedan. Idag ställs betydligt tuffare krav, dock rimliga krav, såsom redovisning av exakta antalet jobb som genererats, antal telefonsamtal som gjorts och hur många som mejlat kunden som ett direkt resultat av det arbete SEO-byrån gjort.
Landningssida – ett unikt koncept inom sökmotoroptimering
En viktig faktor i framgången är det unika konceptet landningssida. Enligt denna modell – som hämtats från USA - skapar företaget helt nya hemsidor åt många av sina kunder – hemsidor som byggs kring ett för den aktuella kunden relevant sökfras. Är kunden till exempel ett städbolag i Malmö skulle sökfrasen kunna vara ”hemstädning Malmö” eller ”kontorsstädning Malmö” eller liknande.
Detta sätt att arbeta är bra både för själva optimeringen – Google gillar sidor som är enkla, tydliga och relevanta för den aktuella sökningen – och för konverteringen av besökare till faktiska kunder, för även besökarna uppskattar rak och tydlig information. Det finns hel enkelt inte en massa onödig information som stjäl uppmärksamhet från företagets kärnverksamhet på landningssidorna.
Funkar för alla sorters företag
I princip alla typer av företag kan ha nytta av en landningssida och detta märks också i företagets gedigna kundportfölj. Städbolag har vi redan varit inne på – man har flera sådana kunder runt om i Sverige – men man arbetar även med hantverkare av alla slag, målare, rörmokare, elektriker och plåtslagare, bara för att ta några exempel. Men verksamheten är betydligt bredare än så och man samarbetar även med jurister, föreläsare, tandläkare, plastikkirurger, för att ta ytterligare några exempel.
Landningssidor passar dock inte för alla företag och man arbetar även med traditionell sökmotoroptimering; det vill säga att man ser till att kundens officiella hemsida att ranka bättre på de viktigaste sökorden. Även på denna front har man lyckats väl och hjälpt företag ta tunga positioner på mycket konkurrensutsatta sökord.
Lite bakgrund
Företaget grundades 2010 av tre personer med gedigen erfarenhet av SEO-branshen som såg den lucka i marknaden som landningssidorna kunde fylla. Man startade i relativt liten skala, men verksamheten växte i snabb takt och man har nu alltså en stor kundbas som sträcker som över en mängd olika branscher.
Och framtiden ser ljus ut för SEO-branschen i stort. Internet i allmänhet och sökmotorer i synnerhet blir en allt viktigare del av människorna vardag, och allt talar egentligen för att ”sök” kommer att fortsätta kapa åt sig allt mer av den svenska annonsmarknaden.
Andra inlägg
- Rusta och matcha i Göteborg visar vägen till arbetslivet
- Fruktkorg Stockholm - fördelar med en fruktleverans
- Boka kontorsstädning i Stockholm för fräscha och rena lokaler
- Delad värme ger sänkta kostnader
- Hyra privatchaufför i Stockholm - En lyxig transport
- Använder robotar bara digitala skyltar?
- Kassasystem för restaurang
- Mäklare ger dig det sanna värdet av din lägenhet i Farsta
- Miljövänligare el med hjälp av PPA
- En utbildning i HLR räddar någons liv i Göteborg