Du som arbetar i butik vet att service är A och O i ditt yrke. Ett vänligt bemötande och kunskap är mycket värt för kunden och för dig själv. Det är en nyckel till framgång. Men ofta är det dock ytan som ger det första intrycket. Hur din butik ser ut avgör om kunden ens tänker öppna dörren och gå in.
Skyltningen i butikens fönster är självklart viktiga lockbeten. Men också regelrätt städning av din butik. Den kund som öppnat dörren och valt att gå in har fått ett intresse. Dumt att släcka det intresset med röriga hyllor och smutsiga golv!
Lätt att hitta i välstädad butik
I dag är det mer och mer populärt att tala om shopping som en aktivitet. Själva begreppet shopping och “shopaholic” utgår från tanken om att det är trevligt att gå i butiker, kanske strosa runt med en vän och småprata med personalen om varorna i butiken. Det kan handla om allt från kläder till smink och doftljus.
Den här mysiga idén rimmar illa med röriga butiker där hyllor och klädställningar står så tätt att det är omöjligt att röra sig obesvärat i butiken. Genom att hålla ordning och reda i din butik hjälper du kunden att hitta det hon eller han vill ha. Även om kunden är en strosare vill de inte slösa med sin tid. Både du och kunden tjänar på att det är lätt att hitta produkterna. När kunden snabbt hittat det den söker finns tid över att kika in resten av ditt sortiment.
Vänner som är ute på en shoppingrunda tillsammans vill gärna känna lätthet och lättja under stunden det är tillsammans. Ge dem det de vill ha. Rena välorganiserade varor som alltså är lätta att hitta.
Rent och snyggt för lönsamhetens skull
En smutsig vara vill förstås ingen köpa. Tyvärr “smittar” smutsiga ytskikt och dammiga golv av sig på varor och produkter. Om du har ett skitigt golv och smutsrandiga fönster sänker det trovärdigheten för hela din verksamhet. Då spelar det ingen roll hur bra grejer du säljer. Atmosfären måste kännas rätt för kunden!
Ger din butik ett ostädat intryck kommer du helt enkelt att sälja mindre. När kunden betalar en vara betalar hon eller han också för upplevelsen av att ha besökt butiken. Vem vill betala för skräp?
Betala för städhjälp
Har du svårt att hinna med städning av din butik på dina arbetspass? Då kanske du ska överväga att ta in städhjälp? Det är lätt att direkt tänka på kostnader och börja oroa sig för att pengarna inte ska räcka till. Men pröva att räkna från andra hållet. Vad skulle du hinna med om du slapp grova golvstädningen, fönsterputs och kunde släppa ansvaret för att kundtoletten är ren?
Det kanske ger dig den tid du saknat för att hitta och beställa nya spännande varor och skylta upp dem snyggt i skyltfönsterna?
Många skickliga försäljare använder sig av professionell städhjälp i butiken. Den är värd sin kostnad. Och du får ägna tiden åt det du kan bäst - att ge service och sälja!
Andra inlägg
- Rusta och matcha i Göteborg visar vägen till arbetslivet
- Fruktkorg Stockholm - fördelar med en fruktleverans
- Boka kontorsstädning i Stockholm för fräscha och rena lokaler
- Delad värme ger sänkta kostnader
- Hyra privatchaufför i Stockholm - En lyxig transport
- Använder robotar bara digitala skyltar?
- Kassasystem för restaurang
- Mäklare ger dig det sanna värdet av din lägenhet i Farsta
- Miljövänligare el med hjälp av PPA
- En utbildning i HLR räddar någons liv i Göteborg