Har man ett, eller flera, hotell som man driver, är det ju som det är med andra verksamheter; man söker efter fler och säkrare intäkter medan man vill kapa utgifterna om det bara går. Förutom underhållet och alla de löpande utgifterna för själva hotellfastigheten; värme, vatten, el, städning, renovering och liknande utgifter, är det personalomkostnaderna som utgör de största utgiftsposterna. Det är knappast möjligt att kapa i värme-, el-, vatten eller några andra utgifter som har direkt koppling med driften av fastigheten. Ska hotellgästerna trivas, kan det varken vara för varmt eller för kallt. De måste ha tillgång till vatten, de måste kunna tända lamporna och så vidare. Så det som återstår, är att kapa på personalomkostnaderna, men är det ens möjligt?
Så kan du kapa i personalomkostnaderna
Som hotellägare kan du erbjuda dina hotellgäster fler möjligheter att sköta bokning, in-checkning och informaitonshämtning själva. Då slipper du bemanna hotellet dygnet runt. All information som hotellgästerna kan tänkas behöva, får de via automatiserade system.
1. In-checkning och ut-checkning
På samma sätt som de flesta resenärer kan checka-in på flyget, eller tåget, kan hotellgäster också checka-in via nätet. När de vet exakt vilken tid som de de kommer att komma fram, kan de checka-in och få all information till hotellet, koder som de behöver för att komma in genom porten. Och när de väl är på plats på hotellet, kan de med hjälp av koder komma in genom porten (som alltid är låst). De kan checka-in via en automat som finns i hotellobbyn. Då får de nyckeln och rumsnummer. På samma sätt kan de checka-ut. Har de inte betalat kan de inte checka-ut. I så fall sänds faktura till dem på den adress som de har uppgett. De måste alltid uppge personnummer och fullständiga personuppgifter.
2. Självständig informationssökning
När hotellgästerna väl är på plats, kan de söka information precis som de önskar. Många är vana att själva söka efter information på nätet. Om gästerna vill, kan de på samma sätt söka efter information om staden som de har kommit till; restauranger, som de dessutom kan boka bord vid. Nöjen som är up-to-date. De kan få veta om stadens bussar, taxi-bilar, tåg och annan kollektiv trafik.
3. Beställning av fler tjänster
Vill hotellgästerna ha fler tjänster på hotellet, som frukost på hotellrummet, eller tvätt av kläder, eller något annat, kan de själva beställa det i automaten i hotellobbyn. De kanske behöver stryka kläder, de kanske vill bada bastu eller boka något annat som kan finnas tillgängligt på hotellet. Läs mer om detta system och hur du kan kapa personalomkostnaderna med automatiserade system på: https://www.hotelltv.net.
Andra inlägg
- Rusta och matcha i Göteborg visar vägen till arbetslivet
- Fruktkorg Stockholm - fördelar med en fruktleverans
- Boka kontorsstädning i Stockholm för fräscha och rena lokaler
- Delad värme ger sänkta kostnader
- Hyra privatchaufför i Stockholm - En lyxig transport
- Använder robotar bara digitala skyltar?
- Kassasystem för restaurang
- Mäklare ger dig det sanna värdet av din lägenhet i Farsta
- Miljövänligare el med hjälp av PPA
- En utbildning i HLR räddar någons liv i Göteborg