Det finns många knep för att synas och göra reklam för sitt eget varumärke. Du som vill göra reklam bör först fundera ut vilka signaler du vill sända. Det är förstås skillnad på i vilken form reklambudskapet kan komma beroende på bransch - en begravningsbyrå bör förstås inte ha för skrikig reklam som kan ge ett oseriöst intryck medan ett speciellt ölmärke kanske ska rikta sig smalt till de områden där deras kundgrupp bör finnas. Då kan väl utformade ölunderlägg, alltså brickor för glaset fungera bra. Andra företag, som matbutiker kan tvärtom tänka brett.
När det gäller trycksaker så finns det många produkter att välja bland, de mest uppenbara och klassiska sakerna är förstås broschyrer, visitkort, brevpapper, block och till exempel skrivblad och anteckningsböcker som hotellkedjor brukar erbjuda på rummen.
När reklamen talar till många
I dag finns många fler trycksaker att välja på än tidigare. Ofta möts vi av budskap i reklam utan att ens tänka på det. Men våra hjärnor lagrar ändå budskapet från reklamskyltar och loggor och när vi behöver dem så finns de där. Därför är det klokt att göra reklam också på mer oväntade ställen.
I kollektivtrafiken finns massor av människor, därför är det smart att satsa på skyltar eller andra trycksaker som märks på bussar, i tunnelbana kanske på tågsätet framför varje passagerare eller på flygplatsen när man sitter och väntar. Den här typen av reklam vänder sig till stora grupper samtidigt men det förstås finns mer subtila sätt att göra reklam på om det passar ditt varumärke bättre.
Smala riktade reklambudskap
Du som vill få kunder eller blivande kunder att känna sig mer utvalda kan tala ett mer nedtonat och intimt språk när du gör reklam. I dag finns flera produkter som gör det åt dig. Den klassiska pennan är förstås ett bra exempel men nu finns också trycksaker som kommer på mer oväntade ställen. På buketthållare lindade om blommorna du köper, budskap på insidan av skokartongen eller ett litet häfte som följer med i silkespappret runt varorna från den eleganta underklädesbutiken.
Variera för att märkas
Visst finns det reklam som är konstant och får uppmärksamhet under lång tid, som den klassiska Tulo-skylten vid Södermalmstorg i Stockholm. Men reklam bör varieras för att ögat ska reagera. Hinner ögat vänja sig ser vi inte reklamen längre. Ett effektivt sätt för att dra uppmärksamhet till sig tillfälligt kan vara så kallade gatupratare, alltså skyltar som man viker upp och ställer ut på gatan under en kortare tid. Informationen bör ofta bytas ut. Restauranger och uteserveringar använder dessa flitigt.
Ett annat effektivt knep är att använda flaggor och så kallade roll ups. Alltså ett tryckt budskap på plast eller textilmaterial som rullas upp under en eller ett par dagar. Fungerar ofta bra på mässor till exempel.
I dag finns också ett stort utbud av mer lekfulla trycksaker som T-shirts och andra klädesplagg, stora pappfigurer i fullstor kroppsstorlek eller varför inte ballonger och pussel med tryck till barnen?
Kontaka ett kompetent tryckeri i Stockholm, de kan hjälpa dig med kvalitativa trycksaker som syns i mängden.
Andra inlägg
- Rusta och matcha i Göteborg visar vägen till arbetslivet
- Fruktkorg Stockholm - fördelar med en fruktleverans
- Boka kontorsstädning i Stockholm för fräscha och rena lokaler
- Delad värme ger sänkta kostnader
- Hyra privatchaufför i Stockholm - En lyxig transport
- Använder robotar bara digitala skyltar?
- Kassasystem för restaurang
- Mäklare ger dig det sanna värdet av din lägenhet i Farsta
- Miljövänligare el med hjälp av PPA
- En utbildning i HLR räddar någons liv i Göteborg